REISE (Nettavisen): 1. juli skulle Bjørn Erik Nilsen og Lina Mikelskaite ta seg en etterlengtet ferie i Litauen med ungene.

Familien hadde bestilt billetter med setereservasjon gjennom flyselskapet Wizz Air.

– Vi bestilte reisen gjennom Wizz Air fordi det var billig. Med dagens prisøkninger har vi et litt stramt budsjett, forteller Nilsen til Nettavisen.

Reisen var booket god tid i forveien. Billettene lå lagret i nettleseren, men familien hadde også sikret seg ved å ta utskrift av billettene.

– Det var en tur ungene hadde gledet seg til lenge, sier Nilsen.

Norsk ferielov vekker oppsikt i USA: Nå strømmer henvendelsene inn til Lene (28)

Problemene begynte på flyplassen

Familien møtte opp på Bergen lufthavn én og en halv time før avreise.

Da de skulle ta ut flybillettene sine ved innsjekkingsautomaten, tenkte de at det måtte ha skjedd en feil. Det gikk plutselig ikke an å ta ut billettene.

– Vi sa fra til de ansatte på flyplassen. Da oppsto det en liten krangel. Vi fikk beskjed om at vi var for sent ute, og at vi skulle ha vært der to timer i forveien. Altså bare en halvtime før vi faktisk var der, forteller Nilsen.

– Appen fungerte heller ikke som den skulle, legger samboer Mikelskaite til.

Ifølge henne fikk familien deretter beskjed om at flyet var overbooket, men at de kunne få bli med flyet dersom de betalte en tilleggsavgift på 2000 kroner.

De hadde opprinnelig betalt 11600 for flybillettene gjennom Wizz Air.

– Hvis det er sånn flyselskapet kan holde på, da kan man ikke planlegge ferie, da, sier Nilsen oppgitt.

Nettavisen har forsøkt å komme i kontakt med Wizz Air gjennom deres pressemail uten å få svar, og har sendt konkrete spørsmål om situasjonen på flyplassen og familiens opplysninger – uten å få respons.

Reagerer kraftig på SAS-reisen: – Uprofesjonelt og kynisk

– Ikke vært borti lignende

– Vi har ikke vært borti lignende saker der flyselskap krever ekstra betaling for at passasjerer skal få beholde sine betalte seter. Det er å snu det hele på hodet: Flyselskapene skal tilby kompensasjon ved overbooking for å få frivillige til å gi opp setet sitt, sier Amna Haye, forbrukerjurist i Forbrukerrådet, til Nettavisen.

Haye forteller videre at flyselskapet har rett til å nekte deg å bli med flyet på grunn av overbooking, men ikke uten at du blir tilbudt økonomisk kompensasjon.

– Dersom flyet er overbooket skal flyselskapet spørre om det er noen som frivillig vil gi fra seg sin plass – mot kompensasjon. Den frivillige har deretter, i tillegg til avtalt kompensasjon, rett til ombooking og/eller tilbakebetaling, sier Haye.

Hun understreker at flypassasjerer selvsagt ikke skal betale mer for å komme med et fly de allerede har billetter til.

– De kan klage skriftlig til Wizz Air og kreve forsinkelsesrenter i tillegg. Hvis familien ikke får gehør for sin klage kan de klage til Transportklagenemnda, sier Haye.

Valgte å betale

Familien valgte å betale tilleggsavgiften på 2000 kroner. Dette fordi ungene hadde gledet seg til turen i lang tid.

Var det sure penger?

– Klart det. Vi bestilte som sagt gjennom Wizz Air fordi vi trodde det var billigere. Så ender vi opp med en saftig ekstraregning, sier Nilsen.

I etterkant av reisen har de også spekulert i om hendelsen kan ha skyldtes en teknisk feil på Wizz Airs nettsider. Det samme hevdet flere reisende tidligere i år, som lot seg intervjue i The Guardian. Feilen skal angivelig ha ført til at billettene ikke dukket opp i Wizz Airs systemer.

Dette er ikke bekreftet av flyselskapet.

– Det er ikke godt å si hva som har skjedd. Men at det var en kjip opplevelse for hele familien, det er det ingen tvil om, sier Nilsen avslutningsvis.