Karmøy kommunestyre skal behandle samferdsel i møte 15. april. Vei-administrasjonen i Rogaland fylkeskommune har fått litt oppslutning for sitt forslag om utbedringer av gamleveien gjennom Åkra, trolig fordi det framtrer som billig, men i våre øyne er det en typisk kvasiløsning. Oppgradering av nåværende FV 547 løfter ikke trafikk ut fra Sevland og Åkra sentrum. Det blir fremdeles 12-13.000 kjøretøyer hver eneste dag. Bymiljø, barnevogner, skolebarn, handlende, syklister – ingen forbedring å snakke om. Om noen år kommer ny barneskole vest for eksisterende fylkesvei igjennom Åkra. Da må flere hundre barn krysse hovedveien til skole og fritidsaktiviteter. Det handler om deres og andres sikkerhet.

Pendlerne sørfra skal fremdeles gjennom en lang tettbebyggelse med hyppige kødannelser. Forslaget fra RFK fokuserer på å kjøre mest mulig trafikk gjennom sentrum uten at trafikken bryter helt sammen. Smertegrensen går visstnok ved drøye 17.000 kjøretøyer/døgn (26% vekst).

En reell forbedring av bymiljøet krever at man fjerner trafikk i stor skala. Det er vedtatt for Ålgård i sør-fylket som får en stor 4-felts tunnel til 3 mrd nettopp for å sluse bilene bort fra tettbebyggelsen. For Åkra vil omkjøringsveien ta bort 2/3 av trafikken som nå dominerer sentrum. Det er en reell forbedring for bymiljø, sikkerhet, trafikksituasjon.

Vi kan ellers bemerke at det er langt enklere å få aksept for 11 mil ny motorvei fra Ålgård til Lyngdal, enn 6 km tofelts vei på Karmøy. Den nevnte motorveien går ute i terrenget. Anslått pris i Nasjonal transportplan er 40 mrd kr.

Dessverre ser vi konturene av et geografisk skille i denne debatten lokalt der enkelte politikere og interesser nordover i kommunen fremstår som mer lunkne til en effektiv løsning for Åkra Sør-Veakrossen. Helhetstenkning har dårligere kår. Imidlertid: Karmøylista viser sterkt engasjement for Sør-Karmøy, de støtter omkjøringsveien. Tilsvarende honnør til KRF og politikerne i H og AP som vil ivareta den sørlige delen av kommunen på en en god måte. Vi forstår og at krefter i SP, FRP og INP ser behovet for ny vei. Positivt!

Det ligger et forslag til kommunestyret som går videre med omkjøringsveien. Forslaget innebærer lang tunnel i nordre del for å ivareta miljøhensyn. Det vil mest sannsynlig innfri departementets krav.

Finansiering må tas i en egen pakke når veiplanene er fastlagt. Dette er en god strategi etter vårt syn. Vi kan ikke la en snever debatt om penger styre de framtidige løsningene. Eventuelt får man ta tida til hjelp mht realisering.

Det bør likevel nevnes at oppgradering av den gamle veien kan bli langt dyrere enn først antatt. Den veldige trafikken sliter på veibane og fundament. Fv547 over Karmøy har mye oppsprukket asfalt og veiskuldre som er i ferd med å skli ut i grøftene. Dette skjer fordi infrastrukturen under veien ikke tåler dagens belastning. Omkjøringsveien, som Statens Vegvesen utarbeidet som den klart beste løsningen, gjør arbeidet enklere siden man kan planlegge fra grunnen av. Man vet hva som trengs å gjøres på forhånd. Ferdig reguleringsplan foreligger for mye av strekket.